Hogyan segíts gyermekednek iskolakezdéskor?

Augusztus vége az az időszak, amikor beszerezzük gyermekünkkel a tanszereket, tanuláshoz szükséges eszközöket a következő évfolyam megkezdéséhez. Ilyenkor nemcsak a tárgyi feltételeket nézzük végig, hanem látva gyermekünk vegyes érzéseit a tanévkezdés hallatán, felmerül bennünk a kérdés, hogyan könnyíthetjük meg a dolgát az iskolával kapcsolatban? A tanulók egy része kíváncsian várja az új tanév történéseit, míg mások lehangolódnak a tanulást említve.

A gyerekek bárhogy is éreznek, egy új tanév mindenképpen egy újabb próbatétel, nagy kihívás számukra. Hogyan segíthetsz neki szülőként, hogy könnyebben vegye az akadályokat?

8 jó tanács az iskolakezdéshez:

1. Beszélgetés

Mindenekelőtt a legfontosabb dolog, hogy sokat beszélgess vele. Tudatosítsd benne, hogy számíthat rád!  Ha bízhat benned, akkor meg fogja osztani veled a pozitív és negatív élményeit is. Szükséges az önbizalma erősítéséhez, hogy higgyünk gyermekünkben, biztassuk, és mindig lássuk őt okosnak!

2. Napi rutin kialakítása

Az iskolába járás eltér a nyári szünet fesztelenebb napi időbeosztásától. Ezért segítsük gyermekünket a napi rutin kialakításában! Fontosak a szokások: keltsük fel elég korán, hogy legyen elég idő a reggeli indulás előtti teendőkre.  Így a nap nyugodtabban indul az iskolában is, hiszen nem háromnegyed 8-kor ugrunk ki az ágyból. A késő esti tévézés vagy számítógépezés könnyen a következő nap kárára válhat! Szülőként ragaszkodnunk kell az elegendő alváshoz, még akkor is, ha ezt gyermekünk másként gondolja.

3. Tér és idő a tanuláshoz

Biztosítani kell számára a legoptimálisabb körülményeket a tanuláshoz. Egy nyugodt sarok a lakásban vagy a szobájában, nagyban megkönnyíti az odafigyelést a tanulnivalóra. Elegendő fénymennyiség mellett, ha kényelmesen odafér a könyveihez, tanszereihez, a gyermek jobban átlátja az aznapi tennivalóit. Ezenkívül gondoljuk át, hogy a délutáni elfoglaltságai mellett lesz-e elég ideje és energiája a napi felkészülésre! Tervezzük vele együtt az órái és feladatai heti rendjét!

4. Tanulási nehézségek felismerése

Ha a gyereknek az előző év tapasztalatai alapján gondot okoz a tanulás, akkor ki kell derítenünk, hogy miért nem tud eléggé elmélyülni a tananyagban. Lehetséges, hogy nem egy konkrét tantárgy jelenti a problémát, hanem tanulási zavarral küzd. Van úgy, hogy a gyermek nem érti a tanári magyarázatot, vagy az átlagnál nehezebb számára befogadni az új fogalmakat, alkalmazni vagy elsajátítani a frissen szerzett tudást. Kérjük pedagógusok, pszichológusok vagy logopédusok véleményét a tanulásával kapcsolatban! Vizsgáltassuk meg látását, hallását! Ha minden rendben, és továbbra is lemarad, lehetséges, hogy csak a tanulási módszerein kell változtatnia, vagy csak egy adott tárgyból szorul több segítségre. Ebben az esetben ösztönözhetjük iskolai korrepetálásra vagy biztosíthatunk számára különórát.

5. A tanulás értelme

Ha a gyermek túlságosan érdektelen az iskola iránt és az iskolával kapcsolatos feladatok, tantárgyak iránt, akkor a feladattudata nem elég érett. Ilyenkor általánosságban nem tudatosult a gyermekben a tanulás fontossága. Úgy viselkedik, mintha nem lenne saját kötelessége a tanulmányait illetően. Ha felismerjük ezt gyermekünkön, ne hagyjuk!  Hívjuk fel figyelmét a következményekre, hogy világosan láthassa mihez vezet, ha nem tanul: pl.: bukás – tanulhat nyáron, vagy pl.: továbbtanulási esélyei nagyon leszűkülnek, nem válhat azzá, ami szeretne lenni…stb. De mindemellett az is fontos, hogy sokszor biztassuk, motiváljuk őt! Adjunk számára olyan feladatokat, amelyekben sikerélménye lehet és dicsérjük meg, hogy az önbizalma növekedjen!

6. Információszerzés a tudásáról

A gyermek a napjai legnagyobb részét az iskolában tölti. Ha a szülő nem kíséri figyelemmel iskolai életét, akkor az aktuális problémákban sem tud segíteni. A gyermeknek szüksége van a szülei segítő figyelmére, biztatására, visszajelzésekre. Tanárai felkeresése révén információkat kaphatunk, hogy hogyan halad a tanulmányaival.

7. Ne tanulj a gyerek helyett!

Az iskola a gyermek dolga. Segíteni lehet neki, de megtanulni helyette az anyagot nem kell. Ha már egyedül nem megy a tanulás, csak a szülővel, akkor a gyermek elveszíti önállóságát, holott pont ennek megszerzése lenne a cél.

8. Segítség a konfliktusai megoldásában

Ha a gyerek nem érzi jól magát a közösségben valamilyen személyes konfliktus miatt, rosszabbul teljesíthet a tanulás terén is. Kérdezzük meg tőle, hogy iskolatársaival esetleg pedagógussal van-e valamilyen megoldatlan problémája, ami kihat a tanulásra. Segítsünk neki jó tanácsokkal, sok beszélgetéssel, hogy megoldódjanak problémái.


Az iskolakezdéskor közösen hozott elhatározások, megbeszélt szabályok, kialakított napirendek biztosan sikeres tanévet eredményeznek minden tanuló számára!