Tavalyi évem online volt…

Lényegében mondhatja ezt egy középiskolás. És az idei milyen lesz? Szintén online? Vagy a suliban leszünk? Vagy vegyesen: hol itt. hol ott? Hogyan lehet ehhez diákként jól alkalmazkodni? Ebben a cikkben arról írok, hogy mi az, ami tényleg számít és hova irányítsd a figyelmedet, hogy a lehető legjobban járj. Mit keress a folyamatban és mire érdemes fókuszálnod.

Hullámvasút

Nézd madártávlatból a folyamatot, mintha egy kis időre képzeletben a tanulmányi hónapjaid, éveid fölé kerekednél! Ne gabalyodj bele a részletekbe, hogy például hányszor ment el a net az otthoni számítógépeden vagy ilyesmi… Nézd általánosabban, hogy mi is történt, illetve történik egy tanévben! Egy hullámvasúthoz is hasonlíthatod.

Sok év alatt hozzászoktál, hogy bejársz az iskolába, beülsz a padba és megy az óra. Ez a rutin váratlanul megtört. A tanulási módszerek, eszközök, segítségek bizonyos időkre megváltoztak, otthonról kellett a tanévet folytatni. Majd megint a szokásos kerékvágásban találtad magad, furcsa volt beülni a padba és figyelni a tábla előtt magyarázó tanárra. Aztán megint, újra jöttek a gép előtti “pizsamás” hónapok. Ami után már megint vártad, hogy legalább pár hétre még láthasd a nyári szünet előtt az osztálytársaidat.

Az online tanulás előnyei és hátrányai diákszemmel

A diákok véleménye is megoszlik az otthonról tanulást illetően. Sokan kizökkentek, más lett a tanulás, de voltak benne jó dolgok. A négy fal között nem mindenkinek megy a tanulás, sok tanulót kevésbé köt le a tananyag a kizárólag otthoni keretek között. Számos tanóra érdektelenné vált a közömbös ikonok, email áradat között. Sokak számára felelevenedett a klasszikus e-mail rendszer. Ha haladni akartál a tantárgyakkal, sok idődet elvette a keresgélés, utánajárás a feladatoknak, a felelést sokszor egy-egy beadandó elkészítése helyettesítette. A vélemények megoszlanak: van, aki jobban szereti a netet hosszasan böngészni, mint a feleltetést végigizgulni az iskolában és fordítva. Végre aludhattál többet! Nyugisabb volt a reggel, nem kellett bepakolni, járműhöz rohanni, időre beérni fizikálisan valahová. Amint a véleményeitekből kiderült: ez egy igazán nyomós érv az online mellett.

Az órák nagy részét megtartották a tanáraitok, akiknek eleinte szintén új volt ez a helyzet. Bekapcsoltad a gépet, telefont és már indult is a “munkanapod”. Szokatlan jelenlétedet minden órán elvárták, néha a hangod kellett, néha csak a bejlentkezési neved, még ritkábban az arcod. Ha jó jegyet akartál szerezni, a tananyag megtanulásán kívül a számonkérés új formáihoz is hozzá kellett szoknod.

Mi számít valójában?

És most itt vagy, mindezeken túl. Innen kell továbbhaladnod. Megannyi újabb tapasztalattal a tarsolyodban. Ismét felmerül a kérdés: Most hogyan lesz? Mire gondolsz? Ami biztos, hogy a tanulási módszerek, a tanév lefolyása bármikor változhatnak. Ne vessz el a részletekben, ne ragaszkodj az élményeidhez! Helyette vedd észre, hogy egy valami nem változott: a tanulnivaló. A tantárgyi követelmények ugyanazok maradtak. Te kitűztél egy célt, amit lehet, hogy sokszor elfelejtesz, mert a részletek, a napi rutin elvonja a figyelmedet. De ezért nézd egy kicsit felülről az egészet! Csak az számít, hogy a jegyeid úgy alakuljanak, ahogy szeretnéd, hogy abban az iskolában tanulhass tovább, ahol szeretnél.

Mire figyelj?

Milyen továbbtanulási terveid vannak? Hová szeretnél bejutni? Ahhoz elegendő ez a tempó, ahogy most tanulsz? Tudd, hogy bárminek a befogadására és elsajátítására képes vagy! Akár online, akár offline. Csak a figyelmedet és az energiádat kell afelé irányítani, ami számít. Tőled függ, hogy mit hogy fogsz fel. Ne hagyd, hogy ebben a folyamatban megzavarjon az online! Ne törődj vele, hogy mi nem ment az elmúlt rázósabb tanévek során, hanem figyelj arra, hogy mit akarsz elérni, és hogy akarsz tanulni! Ezt erősítsd magadban, mert ha így teszel, az akadályokat könnyebb legyőzni és a “nemszeretem” feladatokat is könnyebb megoldani!

Szeretetteljes kívánságom minden középiskolásnak, hogy tudjon az általa elképzelt úton továbbhaladni!