Hogyan álljunk hozzá az iskolakezdéshez?

Augusztus vége az az időszak, amikor beszerezzük gyermekünkkel a tanszereket, tanuláshoz szükséges eszközöket a következő évfolyam megkezdéséhez. Ilyenkor nemcsak a tárgyi feltételeket nézzük végig, hanem látva gyermekünk vegyes érzéseit a tanévkezdés hallatán, felmerül bennünk a kérdés, hogyan könnyíthetjük meg a dolgát az iskolával kapcsolatban? A tanulók egy része kíváncsian várja az új tanév történéseit, míg mások lehangolódnak a tanulást említve.

A gyerekek bárhogy is éreznek, egy új tanév mindenképpen egy újabb próbatétel, nagy kihívás számukra. 

Hogyan segíthetsz neki szülőként, hogy könnyebben vegye az akadályokat?

8 jó tanács az iskolakezdéshez:

1. Beszélgetés

Sok beszélgetéssel tudatosodik benne, hogy számíthat rád. Ha bízhat benned, akkor meg fogja osztani veled a jó és a rossz élményeit is. A gyermek önbizalma erősítéséhez szükséges, hogy higgyünk benne és bátorítsuk a tanulási folyamataiban.

2. Napi rutin kialakítása

Az iskolába járás eltér a nyári szünet fesztelenebb időbeosztásától. A szeptemberben megkezdődő napi rutint fokozatosan vissza lehet állítani. Ha a nyár utolsó 1-2 hetében már korábban kel fel a gyermek, akkor hozzászokik, és lesz elég idő a reggeli iskolába indulás előtti teendőkre. A nap nyugodtabban indul, ha nem háromnegyed 8-kor ugrunk ki az ágyból. A késő esti tévézés vagy számítógépezés könnyen a következő nap kárára válhat! Szülőként ragaszkodnunk kell az elegendő alváshoz, még akkor is, ha ezt gyermekünk másként gondolja.

3. Tér és idő a tanuláshoz

Otthon melyek a legoptimálisabb körülmények a tanuláshoz? Egy nyugodt sarok a lakásban vagy a szobájában nagyban megkönnyíti az odafigyelést a tanulnivalóra. Ha a gyermek kényelmesen odafér a könyveihez, tanszereihez, elegendő fénymennyiség mellett jobban átlátja az aznapi tennivalóit. Gondoljuk át, hogy mennyi délutáni elfoglaltság fér bele az idejébe, és lesz-e elég energiája a napi felkészülésre! Tervezzük vele együtt az órái és feladatai heti rendjét!

4. Tanulási nehézségek felismerése

Ha a gyereknek az előző év tapasztalatai alapján gondot okoz a tanulás, akkor ki kell derítenünk, hogy miért nem tud eléggé elmélyülni a tananyagban. Lehetséges, hogy nem egy konkrét tantárgy jelenti a problémát, hanem tanulási zavarral küzd. Van úgy, hogy a gyermek nem érti a tanári magyarázatot, vagy az átlagnál nehezebb számára befogadni az új fogalmakat, alkalmazni vagy elsajátítani a frissen szerzett tudást. Kérjük pedagógusok, pszichológusok vagy logopédusok véleményét a tanulásával kapcsolatban! Vizsgáltassuk meg látását, hallását! Ha minden rendben, és továbbra is lemarad, lehetséges, hogy csak a tanulási módszerein kell változtatnia, vagy csak egy adott tárgyból szorul több segítségre. Ebben az esetben ösztönözhetjük iskolai korrepetálásra vagy biztosíthatunk számára különórát.

5. A tanulás értelme

Vannak gyermekek, akik túlságosan érdektelenek az iskola iránt és az iskolával kapcsolatos feladatok, tantárgyak iránt. Ez azért lehet, mert a feladattudatuk még nem elég érett. Általánosságban nem tudatosult a gyermekben a tanulás fontossága. Úgy viselkedik, mintha nem lenne saját kötelessége a tanulmányait illetően. Ha felismerjük ezt gyermekünkön, ne hagyjuk!  Hívjuk fel figyelmét a következményekre, hogy világosan láthassa mihez vezet, ha nem tanul: pl.: bukás – tanulhat nyáron, vagy pl.: továbbtanulási esélyei nagyon leszűkülnek, nem válhat azzá, ami szeretne lenni…stb. De mindemellett az is fontos, hogy sokszor biztassuk, motiváljuk őt! Adjunk számára olyan feladatokat, amelyekben sikerélménye lehet és dicsérjük meg, hogy az önbizalma növekedjen!

6. Információszerzés a tudásáról

A gyermek a napjai legnagyobb részét az iskolában tölti. Ha a szülő nem kíséri figyelemmel iskolai életét, akkor az aktuális problémákban sem tud segíteni. A gyermeknek szüksége van a szülei segítő figyelmére, biztatására, visszajelzésekre. Tanárai felkeresése révén információkat kaphatunk, hogy hogyan halad a tanulmányaival.

7. Ne tanulj a gyerek helyett!

Az iskola a gyermek dolga. Segíteni lehet neki, de megtanulni helyette az anyagot nem kell. Ha már egyedül nem megy a tanulás, csak a szülővel, akkor a gyermek elveszíti önállóságát, holott pont ennek megszerzése lenne a cél.

8. Segítség a konfliktusai megoldásában

Ha a gyerek nem érzi jól magát a közösségben valamilyen személyes konfliktus miatt, rosszabbul teljesíthet a tanulás terén is. Kérdezzük meg tőle, hogy iskolatársaival esetleg pedagógussal van-e valamilyen megoldatlan problémája, ami kihat a tanulásra. Segítsünk neki jó tanácsokkal, sok beszélgetéssel, hogy megoldódjanak az iskolás gondjai.


Az iskolakezdéskor közösen hozott elhatározások, megbeszélt szabályok, kialakított napirendek sikeres tanévet eredményeznek a tanulók számára!

Ezt kívánom Nektek én is!

KÖZÖSSÉGI MÉDIA